Onderzoek en publicaties

Het conserveren van een kunstwerk hangt nauw samen met onderzoek naar de technieken van de kunstenaar, de context van het schilderij, kunstgeschiedenis en conservatiegeschiedenis. Abbie Vandivere is betrokken geweest bij een veelvoud aan onderzoeksprojecten naar kunstwerken van de 15e eeuw tot aan moderne kunst. Abbie’s onderzoeken zien onder meer op: Vroeg Nederlandse schildertechnieken, reconstructies met behulp van historisch correcte materialen, imprimatura en tussenlagen, de zichtbaarheid van ondertekening door verflagen, het weergeven van changeant stoffen, technische kunstgeschiedenis, microscopie (polarizing light microscopy and scanning electron microscopy), oppervlakteschoonmaak van schilderijen zonder vernis, retoucheren op grote schaal van aanzienlijke gebieden van schade of verlies van verf.

 

Neemt u contact op met Abbie als u vragen of wensen heeft op het gebied van onderzoek.

Onderzoek

From the Ground Up
Proefschrift over de schildertechniek
van Vroeg Nederlandse kunst
Oppervlakteschoonmaak van schilderijen zonder vernis
Reconstructies
met behulp van historisch correct materiaal
Overige onderzoek
Publicaties

 -  Redactie  met J. Townsend, Studying the European Visual Arts 1800-1850: Paintings, Sculpture, Interiors and Art on Paper, Conference at CATS, National Museum of Denmark, 15-16/06/2016, Archetype, 2017.
 

-  ‘Surface effects in paintings by Jan van Eyck,’ Van Eyck Studies, Papers presented at the eighteenth symposium for the study of underdrawing and technology in painting, 19-21 september 2012, Brussel, Peeters, 2017, pp. 416-433.

 

-  Contributions to catalogue Genre Paintings in the Mauritshuis:  Technical notes; Technical essay, with Carol Pottasch, Sabrina Meloni et al. ‘Beneath the Surface: Distinguishing materials and techniques in genre paintings,’ Zwolle, Waanders, 2016, pp. 26-39.

-  with M. Ainsworth, ‘Judith with the Head of Holofernes: Jan Cornelisz Vermeyen's Earliest Signed Painting,’ Journal of the Historians of Netherlandish Art, Vol. 6:2 (Summer 2014), www.jhna.org.

- From the Ground Up: Surface and sub-surface effects in fifteenth- and sixteenth-century Netherlandish paintings, PhD Dissertation, University of Amsterdam, 2013.

 

- ‘Reconstructing intermediate layers in early Netherlandish paintings,’ In Artists’ Footsteps: The reconstruction of pigments and paintings, L. Wrapson et al. (eds.), London, Archetype, 2013, pp. 63-76.

 

- ‘In search of Van Mander’s primuersel: Coloured intermediate layers in early 16th-century Netherlandish paintings,’ The Artist’s Process: Technology and interpretation, summary of a poster presented at the fourth ATSR symposium in Vienna, September 2010, S. Eyb-Green et al. (eds.), London, Archetype, 2012, pp. 198-199, plates 86-87.

 

- ‘“Cloeck en veerdigh”: Energetic and Skilful Painting Techniques of the sixteenth-century Leiden School,’ Journal of the Historians of Netherlandish Art, Vol. 4:1, Winter 2011, www.jhna.org.

 

- ‘In search of Van Mander’s primuersel: Intermediate layers in early Netherlandish paintings,’ In ICOM-CC 16th Triennial Conference Preprints, Lisbon, 19-23 September 2011, ed. J. Bridgland, Lisbon: Critério - Artes Gráficas, Lda.

 

- met M. Clarke, ‘Changing drapery, recipes and practice,’ Postprints of the conference Vision and Material: Interaction between art and science in Jan van Eyck’s time, Vlaams Academisch Centrum, Brussels, Belgium, November 2010, M. De Mey, M.P.J. Martens and C. Stroo (eds.), published 2012, pp. 235-253.

 

- met M. Clarke, ‘Purpura and proto-changeant: the earliest representations of shot silk fabrics,’ In ICOM-CC 16th Triennial Conference Preprints, Lisbon, 19-23 September 2011, ed. J. Bridgland, Lisbon: Critério - Artes Gráficas, Lda.

 

- met E. van Duijn, J.P. Filedt Kok, A. Wallert and M. Wolters, ‘De Leidse Schilders aan het werk,’ Essay in the exhibition catalogue Lucas van Leiden en de Renaissance, Lakenhal, Leiden, 2011, pp. 3-25.

 

- met E. van Duijn, J.P. Filedt Kok, A. Wallert and M. Wolters, ‘Developments in the underdrawing and painting technique of the sixteenth-century Leiden School, in particular the workshops of Cornelis Engebrechtsz and Lucas van Leyden,’ Postprints of the National Gallery Technical Bulletin 30th Anniversary Conference: Studying Old Master Paintings – Technology and Practice, 2011, pp. 104-110.

 

- met P. Keune and J. Roeders, ‘Onder de loep: Restauratie van vijf schilderijen’, kM, Vol. 76, No. 27, winter 2010.

 

- ‘Damiate heroverd: De restauratie van De inneming van Damiate van Cornelis Claesz van Wieringen’, Halszaken, 26, 08/2010.

 

- ‘Changes of Identity in Garland of Flowers and Vase by G.P. Verbruggen the Younger,’ Oud Holland, Vol. 122, No. 2/3, 2009, pp. 164-180.

 

- ‘Overschildering in schilderij van Gaspar Pieter Verbruggen II: Bloemkrans en een vaas’ Nieuwsbrief of the Instituut Collectie Nederland, Vol. 11, No. 1, 04/2008.

 

- ‘Jan Cornelisz. Vermeyen’s Cardinal Erard de la Marck and The Holy Family: A Diptych Reunited?’ The Burlington Magazine, 02/2008, pp. 76-82; Kunstkatern, online magazine for Kunst.nl 11-12/2007; Nieuwsbrief of the Instituut Collectie Nederland, Vol. 10, No. 3-4, 10-11/2007.

 

- met R. Morrison, A. Burnstock, K.J. van den Berg and H. van Keulen, ‘An investigation of parameters for the use of citrate solutions for surface cleaning unvarnished paintings,’ Studies in Conservation, Vol. 52, Issue 4, 02/2008, pp. 255-270.

 

- ‘St. Antonius behandeld’ and ‘Een tweeluik?: Twee panelen van Vermeyen onderzocht,’ Halszaken, 09/2007.