Restauratie en conservering

Abbie Vandivere heeft jarenlange ervaring in het restaureren en conserveren van schilderijen op doek en houtpanelen. Deze expertise in het behandelen van schilderijen wendt zij aan ten behoeve van werkzaamheden voor musea, overheidsinstellingen en privé collecties. Abbie werkt als restaurator bij het Mauritshuis. Voor een gedetailleerd overzicht van voorgaande conservatie behandelingen en overige werkervaring vindt u een opsomming onderaan deze pagina. Ook is Abbie’s CV te downloaden.

 

Abbie is gecrediteerd door Restauratoren Nederland en is lid van ICOM-CC, CODART, en de Historians of Netherlandish Art.


De restauratiebehandeling van een schilderij begint met een technisch onderzoek, dat doorgaans kan worden uitgevoerd op de locatie waar het schilderij is tentoongesteld of opgeslagen. Met de informatie die dit onderzoek oplevert wordt een behandelprogramma en voorlopige kostenraming gemaakt. Factoren die hierin meespelen zijn de reden voor restauratie, bij voorbeeld noodzakelijke spoedeisende stabilisatie, een opkomende presentatie of tentoonstelling of een algehele diepgaande behandeling. Gedurende de behandeling kan indien gewenst verder onderzoek gedaan worden naar schildertechnieken, geschiedenis en context of wetenschappelijke analyse (waaronder monster onderzoek).

 

Abbie is in het bijzonder gespecialiseerd in het retoucheren van grote gebieden van beschadiging of verlies. Wanneer een schilderij sterk beschadigd is en er wordt besloten het ontbrekende deel te herstellen zal Abbie historisch en technisch onderzoek doen naar de meest gepaste manier om de schade te herstellen. Deze methode werd toegepast bij de restauratie van ‘de Balspelers’, zie hieronder.

 

Neem contact op met Abbie voor vragen over de restauratie of conservatie van uw collectie.

De Balspelers
van Jan Miense Molenaer

De reconstructie van een figuur

 
4 portretten van Kenau

Heldin of Helleveeg?

Behandelingen

Freelance restauratie voor het Frans Hals Museum, Haarlem

The Verovering of Damiate
van C.C. van Wieringen

Retoucheren van groot deel van de zee in dit schilderij d.m.v. duizenden stipjes

Jan Cornelisz. Vermeyen
Heilige Familie en Kardinaal
Waarschijnlijk een tweeluik
Behandeloverzicht

FRANS HALS MUSEUM, Haarlem, 01/2006-01/2008 en 07/2009-

 

Cornelis Holsteijn, Venus and Amor Bewenen de dood Adonis, olieverf op doek, ca. 1647, 06/2014-09/2014
• Technisch onderzoek (verfmonsters, IRR), onderzoek naar materialen en techniek. Schoonmaken van oppervlakte. Serwijderen van vernis en verbertering van "blanching." Retoucheren en vernis aanbrengen. Foto van schilderij gebruikt als advertentie voor de tentoonstelling: Emoties: Geschilderde Gevoelens in de Gouden Eeuw.

Jan Mandijn, The Verzoeking van de H. Antonius, olieverf op paneel, ca. 1550, 03/2006-12/2006

Technisch onderzoek (verfmonsters, IRR, röntgen), onderzoek naar materialen en techniek. Schoonmaken van oppervlakte. Verwijderen van vernis en overschilderingen. Assisteren bij deblokkeren van het parket. Lijmen van het paneel en opvullen van lacunes. Retoucheren en vernis aanbrengen.
Overige verantwoordelijkheden: presenteren van het behandelproces aan bezoekers en personeel van het museum; schilderijen vervoeren naar tentoonstellingen in Londen (Verenigd Koninkrijk) en Washington (Verenigde Staten); assisteren bij het monitoren van klimaat en conditie van atelier en galerijen; behandelen van overige kunstweren in de collectie; controleren conditie van uitgeleende schilderijen; controleren conditie en oppervlakte schoonmaak van schilderijen.

 

 

INSTITUUT COLLECTIE NEDERLAND, Rijswijk,  07/2006-06/2009

 

Pieter Mulier de Oudere, Schepen bij Storm, olieverf op paneel, ca. 1650, 01/2009-06/2009

• Technisch onderzoek (inclusief röntgen, IRR). Schoonmaken van oppervlakte. Verwijderen van vernis en twee lagen overschildering die de hele lucht bedekten. Reconstructie en retoucheren van groot ontbrekend deel (een gebied van ongeveer 30cm bij 20 cm)

 

G.P. Verbruggen, Bloemkrans en een vaas, oliverf op doek, 1691, 08/2007-02/2008

• Grondig technisch onderzoek (verfmonsters, XRF, röntgen, IRR) om te ontdekken waarom een portret in het midden van de compositie grootschalig overschilderd werd. Schoonmaken oppervlakte. Verwijderen vernis, randdoublering, retoucheren en vernis aanbrengen.

 

P. Isaacz, Familieportret, olieverf op paneel, ca. 1609 04/2007-07/2007

• Technisch onderzoek. Schoonmaken oppervlakte. Verwijderen vernis en overschildering. Grootschalig retoucheren.

 

J.H.L. de Haas, 8 schilderijen: Koeien, olieverf op papiergelijmd op paneel, ca. 1850 07/2006-09/2006

A. Mauve, Bok, olieverf op karton gelijmd op paneel, ca. 1850 08/2006-09/2006

De behandeling omvatte het visueel samenbrengen van negen schilderijen die in zeer slechte staat verkeerden. Technisch onderzoek, schoonmaken van oppervlakte, verwijderen van vernis en overschilderingen, consolidatie, opvullen lacunes, retoucheren en vernis aanbrengen.

 

 

THE COURTAULD INSTITUTE OF ART, Londen, V.K.

 

Arthur George Walker, Walker’s Studio No. 1, olieverf op doek, ca.  1920s–1930s, 03/2005-06/2005

• Technisch onderzoek (cross-sections, EDX, röntgen, IRR), onderzoek naar materialen en technieken, consolidatie, schoonmaken van oppervlakte.

Toeegschreven aan Salvator Rosa, Head of a Bearded Man, olieverf op doek, ca. midden 17e eeuw, 05/2004-06/2005

• Technisch onderzoek (verfmonsters), schoonmaken oppervlakte, verwijderen vernis en overschilderingen, opvulling lacunes, retoucheren.

 

Anonymous Netherlandish, The Calling of St. Peter, olieverf op doek,ca. vroege 17e eeuw, 01/2004-06/2005

• Retoucheren, monitoren omgeving en reactie van paneel, ontwerpen en bouwen van een "panel tray" ondersteuning voor tentoonstelling in omgeving zonder conditiecontrole.
 

Georgios Gounaropoulos, Still Life with Jug, Basket of Fruit and Fish, olieverf op doek, ca. 1930 05/2003-03/2004

• Technisch onderzoek (verfmonsters, EDX), consolidatie, schoonmaken oppervlakte, vochtbehandeling om vervorming en overlappende verfschilfers te corrigeren, herstellen van twee scheuren met behulp van de "reweaving" methode, vullen van lacunes, retoucheren, repareren van de spanraam, structurele verbeteringen aanbrengen op de lijst.

 

Peter Paul Rubens, Cain Slaying Abel, olieverf op paneel, 1608-1609 01/2003

• Schoonmaak van oppervlakte en retoucheren voor tentoonstelling in de National Gallery, Londen (V.K.)

 

Na Jean-Baptiste van Mour, Zulneri Page Pour Garder Les Princes Enfermes, olieverf op koper, 18de eeuw, 01/2003-11/2003

• Technisch onderzoek (cross-sections, EDX), schoonmaak van oppervlakte, verwijderen van vernis en overschilderingen, onderzoek naar de slijtage van smalt pigment, consolidatie, aanbrengen van isolerend vernis, vullen van lacunes, retoucheren, aanbrengen van bovenlaag vernis, inlijsten.

 

 

THE GLENBOW MUSEUM, Calgary, Alberta, Canada

 

Marion Nicoll, Presence No. 5 (Old Man), olieverf en acryl op doek, 1960 08/2004

• Onderzoek van techniek en mogelijke toevoeging van Lucite 44 aan de olieverf, analyse van soortgelijke schilderijen in de Glenbow collectie, schoonmaak van oppervlakte, tests naar temperatuur en oplosmiddel om te kunnen bedoeken, voorstellen van alternatieven voor temperatuurbehandeling om sterke craquelé en ‘cupping’ te behandelen.

 

Frederick Arthur Verner, Prairie King, olieverf op doek, 1911 08/2004

• Schoonmaak van de oppervlakte, vochtbehandeling om vervorming te corrigeren, conserveren van lijst waaronder het aanbrengen van ontbrekende ornamenten door hier afgietsels voor te maken.

 

Fred de Forrest Schook, Alberta Homemaker: Four Years Effort, olieverf op doek, 1909 08/2004

• "Stretcher bar lining", inlijsting

 

Catharine R. Whyte, North Towards Bow Summit, olieverf op doek, ca. 1960s 07-08/2004

• Verwijderen van secundaire ondersteuning, bedoeking met "flocked BEVA" en polyester sailcloth, retoucheren, inlijsten.

 

 

THE PRINCETON UNIVERSITY ART MUSEUM, Princeton, New Jersey, V.S.

 

Attributed to Lorenzo Monaco, The Beheading of St. Paul, eitempera op paneel, ca. 1390-95 07/2003

• Toeschrijving (onderzoek naar mogelijke schilder), technisch onderzoek (IRR, X-radiografie, pigment identificatie, microscopie met gepolariseerd licht), schoonmaken van punchwork, verwijderen vernis en overschidleringen, egasileren opvullingen, retoucheren, vernis aanbrengen, inlijsten.

 

Homer Dodge Martin, Landscape with Poplars, olieverf op doek,  19de-eeuw, 01/2002

• Surface cleaning, varnish removal, retouching, varnishing, framing

 

George Luks, Luxembourg, olieverf op paneel, vroege 20e eeuw, 01/2002

• Schoonmaak van oppervlakte, verwijderen vernis, retoucheren, vernis aanbrengen, inlijsten

Dr. Abbie Vandivere, accredited painting conservator based in the Netherlands                                                                  abbie@abbieart.com